fbpx

Ozdravný balíček pohledem PaM

V předchozí novince jsme Vás informovali o rámci připravovaných změn týkajících se daní a nemocenského pojistného stran tzv. konsolidačního balíčku. Záměrně jsme vynechali problematiku DPP, abychom Vás nevyděsili. Připravovaná změna týkající se nového přístupu k částkám rozhodných příjmů účasti na pojistných u Dohod o provedení práce je skutečně „zajímavá“. Avšak tak, jak je navržena, přináší z mého pohledu v praxi velmi komplikované situace a líbit se Vám příliš nebude. Což si zjevně začínají uvědomovat i zákonodárci, a proto nemá smysl této změně věnovat čas, dokud se vše více nevyjasní. Pojďme se tedy postupně věnovat jednotlivým změnám, které jsou jasné a je pravděpodobné, že tak, jak jsou aktuálně navrženy, budou i ve finále schváleny.

Stravování, stravenky, stravenkový paušál – aktuální stav

Aktuálně platí, že hodnota stravování, resp. stravování poskytované jako nepeněžní plnění ke spotřebě na pracovišti zaměstnance nebo v rámci stravování zajišťovaného prostřednictvím jiného subjektu (tj. i formou tzv. stravenek či elektronických stravovacích karet), představuje na straně zaměstnance osvobozený příjem v plném rozsahu. Tedy bez ohledu na jeho hodnotu, zdroj financování (např. fond kulturních a sociálních potřeb nebo sociální fond), poplatky za distribuci nebo na to, zda je zaměstnanci toto plnění poskytováno za úplatu, která je nižší než jeho nominální hodnota, nebo je poskytováno bezplatně. Ve vztahu k osvobození těchto příspěvků na stravování zaměstnance se tudíž postupuje rozdílně než v případě příspěvku na stravování poskytovaného formou peněžitého příspěvku (tzv. stravenkový paušál) na stravování, jehož osvobození je limitováno do výše 70 % horní hranice stravného, které lze poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin.

Příspěvky na stravování

Výše uvedený přístup vytváří z mého pohledu zbytečný nesoulad a celou řadu otázek na řešení. Hlavně pak prostor pro poskytování stravenek libovolné hodnoty dosahující v praxi řádově až stovek korun denně (tzv. manažerské stravenky), které jsou od daně na straně zaměstnance nyní v jakékoli výši osvobozeny.

Za účelem sjednocení navrhují zákonodárci:

  1. Nově se všechny varianty výše uvedených příspěvků budou nazývat jako „příspěvky na stravování“.
  2. Jednotná pravidla pro osvobození od daně na straně zaměstnance.

„Hurá, konečně, perfektní,“ chce se Vám také zajásat? Mně rozhodně ano!

Jednotná pravidla + bonus

Současně se navrhuje podmínky pro daňovou uznatelnost výdajů na tyto příspěvky na stravování na straně zaměstnavatele stanovené v dosavadním § 24 odst. 2 písm. j) bodu 4 zákona o daních z příjmů upravit stejně jako podmínky pro osvobození tohoto příjmu na straně zaměstnance v ustanovení § 6 odst. 9 písm. b) zákona o daních z příjmů.

No to už je skoro z říše snů. To nám na školeních ušetří spousty práce spojené s vysvětlováním. Jedním slovem nádhera a nechápu, proč to tak nemohlo být odjakživa. Říkáte si asi také, že?

Zaměstnanec s vypsanou „směnou“

Vypsaná „směna“ znamená, že někde (je úplně jedno kde, SW, papír …) existuje předpis, podle kterého má zaměstnanec pracovat. Jinými slovy, ve které dny a v jakém rozmezí hodin OD – DO má zaměstnanec pracovat.

V případě zaměstnance vykonávajícího práci rozvrženou na směny bude plnění poskytnuté zaměstnavatelem zaměstnanci ve formě jakéhokoli příspěvku na stravování osvobozeno pokud:

  • zaměstnanec během vypsané pracovní směny vykonával práci alespoň 3 hodiny.

A to v úhrnu do výše 70 % (horní hranice stravného, které lze poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin).

Další příspěvek na stravování poskytnutý tomuto zaměstnanci bude moci být do stejné výše (tj. do výše 70 % horní hranice stravného, které lze poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin) osvobozen pouze v případě, pokud:

  • zaměstnanec během vypsané pracovní směny vykonával práci alespoň 3 hodiny a zároveň
  • délka této vypsané směny v úhrnu s přestávkou v práci, kterou je zaměstnavatel povinen poskytnout zaměstnanci podle jiného právního předpisu (např. § 88 odst. 4 zákoníku práce), byla delší než 11 hodin.

Už Vám to dochází? Ano, tedy i stravenkový paušál bude možné zaměstnanci jako od daně osvobozený poskytnout podruhé v rámci dlouhých směn.

Zaměstnanec bez vypsané „směny“

V případě zaměstnance vykonávajícího činnost, z níž plyne příjem ze závislé činnosti, ale která není rozvržena na směny podle jiného právního předpisu, bude moci být příjem v podobě příspěvku na stravování poskytnutého zaměstnavatelem osvobozen za podobných podmínek jako příspěvek poskytovaný zaměstnanci, jehož pracovní doba je rozvržena na směny, a to se zřetelem k odlišnostem, které z těchto dvou situací vyplývají. Podmínkou pro osvobození příjmu v podobě příspěvku na stravování poskytnutého tomuto zaměstnanci bude:

  • výkon práce po dobu alespoň 3 hodin, nikoliv však v rámci jedné směny, nýbrž v rámci jednoho dne.

Další příspěvek na stravování poskytnutý tomuto zaměstnanci v rámci nikoliv jedné směny, ale jednoho kalendářního dne, bude moci být osvobozen za podmínky, že:

  • zaměstnanec během tohoto kalendářního dne vykonával práci alespoň po dobu 11 hodin.

Příspěvek na stravování nebude osvobozen (u zaměstnance se směnou i bez ní), pokud byl poskytnut zaměstnanci, kterému v průběhu směny vznikl nárok na stravné v rámci cestovních náhrad podle zvláštního právního předpisu (např. § 176 odst. 1 písm. a) zákoníku práce).

Závěr: Hezké, že? Nezbývá než jásat a modlit se, že to takto i dopadne do Sbírky zákonů. Neb lépe bych to navrhnout neuměl!

Jakmile konsolidační balíček v rámci sněmovního tisku 488 v poslanecké sněmovně pokročí, očekávejte on-line školení k tomuto tématu.

 

Tomáš Smutný