fbpx

Novela zákoníku práce, na kterou se pomalu snažíme adaptovat. Za dveřmi konsolidační balíček čekající aktuálně na podpis prezidenta a aby toho nebylo náhodou málo, tak ještě další záležitost s nemalými vlivy na PaM (předpis 321/2023 Sb.). Zákonodárci nám prostě nedají ani na chvíli vydechnout. Pojďme se dnes v rychlosti podívat na vlivy předpisu 321/2023 Sb. na oblast Slev na pojistných od 1. ledna 2024.

Předpis 216/2022 Sb. přinesl podstatnou změnu v oblasti odvodu pojistného na sociální zabezpečení, jenž nabyl účinnosti dne 1. února 2023 to není tak dlouho a už je to první novelizace skrze předpis 321/2023 Sb.

Základní princip

Pokud zaměstnavatel na 8 až 30 hodin/týdně zaměstná rodiče mladších dětí, nezaměstnané, pečující, či lidi starší 55 let, může z jejich vyměřovacích základů odvádět o 5 % nižší pojistné na sociální zabezpečení. Cílem je vyšší zaměstnanost v případě zaměstnání v pracovních poměrech (služebních poměrech), a to u určitých skupin zaměstnanců a zejména pak při zaměstnání těchto zaměstnanců v kratší pracovní době (neplatí jen pro mladší 21 let).

Zaměstnavatel z výdělku zaměstnance odvádí aktuálně na důchody 21,5 %, na nemocenské pojistné 2,1 % a na politiku zaměstnanosti 1,2 %, dohromady tedy 24,8 % (opomíjím záměrně zdravotnické záchranáře a podnikové hasiče). Zaměstnanci bude od ledna 2024 pak ze základu strženo 7,1 % (dříve 6,5 %).  Zaměstnavatel může slevy využít u kratších úvazků pro rodiče dětí do deseti let, pečující o postižené do deseti let, studenty, nezaměstnané déle než rok, lidi na rekvalifikaci, handicapované, pracovníky nad 55 let a pro mladší 21 let bez vazby na kratší úvazky.

Předpis 216/2022 Sb. přinesl pár „chyb“ a nový předpis 321/2023 Sb. tyto problémy řeší.

Sleva náleží u těchto skupin zaměstnanců

  • 7a) odst. 1) 216/2022 Sb.

Týká se jen zaměstnanců v pracovním nebo služebním poměru a nikoli DPP, DPČ atd. a zároveň se musí zaměstnanec nacházet v některé z níže uvedených skupin, a to po celý měsíc!

Červeně jsou zvýrazněny změny, které přináší předpis 321/2023 Sb. od 1. 1. 2024.

a) Starší 55 let (nově dosáhl alespoň 55 let) *

b) Pečující o dítě mladší 10 let jako rodič, respektive pečovatel (rozhodnutí uvedené v § 7 odst. 10 zákona o státní sociální podpoře)

c) Pečující o osobu blízkou mladší 10 let, jež je závislá na pomoci jiné osoby v I stupni (lehká závislost)

c) Pečující o osobu blízkou, jež je závislá na pomoci jiné osoby ve stupni II, III nebo IV (§ 24 odst. 1 zákona o důchodovém pojištění)

d) Připravující se na budoucí povolání studiem  [podle § 21 odst. 1 písm. a), § 22 a 23 zákona o důchodovém pojištění] a je mladší 26 let

e) Uchazeč o zaměstnání po dobu 12 měsíců po nástupu na rekvalifikaci (§ 109 nebo 109a zákona o zaměstnanosti)

f) OZP (§ 67 odst. 2 zákona o zaměstnanosti)

g) Mladší 21 let

* Pozor na věk

Pozor na věk u dítěte mladšího 10 let, zaměstnance staršího 55 let, nebo zaměstnance mladšího 21 let apod. K tomuto tématu je letitý judikát, podle něhož platí stejně jako dle Občanského zákoníku, že: „nabývá-li právo v určitý den, nabude na platnosti počátkem tohoto dne (myšleno 0:00:00). Tj. například zletilý člověk nabude své zletilosti již první vteřinu dne, kdy má narozeniny.

Příklad: Pokud zaměstnavatel uplatňuje slevu na zaměstnance mladšího 21 let a tento dosáhne například dne 31. března svých 21 narozenin, tak zaměstnavatel si na něj z výše uvedeného titulu slevu neuplatní, protože dotyčný nebyl po celý měsíc mladší 21 let (mladší byl jen po dobu 30 dní, ale jeden den tohoto období byl již ve věku 21 let).

Adekvátně a stejnou optikou například u osoby starší 55 let. Pokud bude mít dotyčný narozeniny druhého dne v měsíci (dejme tomu 2. března), pak 2. března dosáhne věku 55 let, ale po celý měsíc nebude starší než 55 let, že? Pokud by měl narozeniny 1. března, pak by potřebné podmínce podle mého názoru vyhověno bylo, protože od 0:00:00 dne 1. března by už věku 55 let dosáhl a každým dalším okamžikem by byl starší. Vedly se kolem toho debaty a nejprve to tak, jak je uvedeno výše, MPSV nevnímalo. Potom zase ano a nyní, aby to bylo „čitelnější“, změnili bod a) z „starší 55 let“ na „dosáhl alespoň 55 let“ a tím pádem platí zcela jasně výše uvedené!

Průměrná mzda pro účely důchodového pojistného rok 2024

Všeobecný vyměřovací základ (konstanta) o 2 roky předcházející aktuálnímu roku = 40 638 Kč, přepočítávací koeficient = 1,0819

Průměrná mzda pro účely důchodového pojištění = 40 638 x 1,0819 = 43 966,25 Kč, zaokr. = 43 967

Legislativní opora: Nařízení vlády  286/2023 Sb.

Změna průměrné mzdy ovlivňuje mimo jiné i stropy pro uplatnění slev na pojistných

Sleva nenáleží dle §7a) odst. 3) 216/2022 Sb. pokud:

a) Vyměřovací základ zaměstnance (všech jeho pracovních poměrů nebo služebních poměrů) je za kal. měsíc vyšší než 1,5násobek průměrné mzdy pro účely důchodového pojištění (od ledna 2024 = 65 951 Kč/měsíc)

nebo

b) Úhrn vyměřovacích základů zaměstnance ze všech zaměstnání vykonávaných v pracovním nebo služebním poměru u téhož zaměstnavatele připadající na 1 hodinu z úhrnu odpracovaných hodin ze všech těchto zaměstnání v kalendářním měsíci je vyšší než 1,15 % průměrné mzdy
1,15 % x 43 967 = 506 Kč/hod od 1. ledna 2024

nebo

c) Odpracovaná doba překročí v kalendářním měsíci 138 hodin  

 

Uveďme dále tuto problematiku v kontextu bodu b) dotazem jedné z vás:

Dotaz 1:

Pokud počítám, že zaměstnanec při počtu odpracovaných hodin 46 má příjem např. 21 331 Kč, spočítám si jeho hodinový příjem 463,7173913043…je nějak dané zaokrouhlení? Aby se to pak dobře srovnalo s tím maximálním hodinovým příjmem, který je dán v podmínkách….
Poznámka: dotaz byl položen v roce 2023, kdy platil limit = 1,15 % x 40 324 = 463,726 Kč/hod

Romana

Odpověď 1:

Zaokrouhlování konkrétně tohoto stropu se nikde taxativně neřeší. Onen odstavec zní přesně takto: 

Sleva nenáleží, když

b) Úhrn vyměřovacích základů zaměstnance ze všech zaměstnání vykonávaných v pracovním nebo služebním poměru u téhož zaměstnavatele připadající na 1 hodinu z úhrnu odpracovaných hodin ze všech těchto zaměstnání v kalendářním měsíci je vyšší než 1,15 % x 40 324 = 463,726 Kč/hod, 

pokud máš tedy konkrétní případ: 21 331/46 = 463,71739 Kč/hod, tak si výše uvedené podmínce vyhověla, protože si ten strop nepřekročila.

 

Změna od 1. ledna 2024 v zaokrouhlování stropů

Od ledna 2024 dochází ke změně zaokrouhlení částky stropu, na niž se provádí výše uvedená kontrola, a to na korunu směrem nahoru. Pro rok 2024 tedy bude platit tato hodnota, při jejímž překročení nebude sleva náležet:

1,15% x  43 967 = 505,6205 po zaokrouhlení  506 Kč/hod

Zcela identicky zákonodárce v předpisu 321/2023 Sb. přistoupil k zaokrouhlení stropu na bázi celkového vyměřovacího základu, a to na korunu směrem nahoru. Od 1. ledna 2024 si dotyčný nemůže „vydělat“ více než 65 951 Kč, aby si na něj mohl zaměstnavatel slevu uplatnit.

(1,5 x 43 967) = 65 950,5 po zaokrouhlení = 65 951 Kč

Sleva nenáleží, jak bylo uvedeno i tehdy, pokud:

c) odpracovaná doba překročí v kalendářním měsíci 138 hodin

Za všechny PP zaměstnance. Odpracovanou dobou se myslí nejen faktická práce, ale i doby obsažené v §348 Zákoníku práce. Pokud zaměstnanec nastoupí v průběhu kal. měsíce (nově i ukončí PP v průběhu měsíce), tak se limit upravuje v poměru počtu kal. dnů trvání PP a počtu kal. dní měsíce, výsledek se pak zaokrouhlí na celé hodiny nahoru a stejně tak v případě konce PP v průběhu měsíce.

Př.: Zaměstnanec nastoupí například 17. října a říjen má 31 dnů, pak bude limitem (15/31) x 138 = 66,77 po zaokrouhlení = 67 hodin.

Zákonodárce tedy do zákona doplnil od ledna 2024 variantu alikvotního krácení stropu 138 hodin i v případě konce PP v průběhu období, což zákon dříve neobsahoval a tento nedostatek se překlenul výkladem.

Nu a konečně poslední oprava této části, kterou zajistí předpis 321/2023 Sb. od ledna 2024, spočívá v taxativním uvedením toho že limit 138 hod/měsíc se netýká zaměstnanců mladších 21 let. Když se jich netýká kratší pracovní doba, nemůže se jich logicky týkat ani tento limit.   

 

Tomáš Smutný

 

Upozornění: Záznam pětihodinového online školení Rekapitulace všech legislativních změn pro rok 2024 v praktických příkladech si můžete objednat za 2 500 Kč na adrese mzdyapp@tcc.cz. Obsah školení naleznete zde.