fbpx

Konsolidační balíček se v oblasti úpravy týkající se zaměstnání na základě DPP z mého pohledu příliš nepovedl, není tedy žádným překvapením, že se jej zákonodárci snaží změnit. Nic jiného ani nezbývá, to, co bylo v konsolidačním balíčku schváleno, by prakticky funkční ani být nemohlo.

Obrysy navrhovaného řešení

V rámci třetího čtení byl v poslanecké sněmovně schválen pozměňovací návrh Sněmovního tisku 570, konkrétně jde o tento pozměňovací návrh, který přináší podstatné změny stran výše uvedené problematiky.

Celková koncepce stručně:

Nemocenské pojištění

Od 1. července 2024 budou zaměstnavatelé do 20. dne měsíce následujícího reportovat všechny zaměstnance, jež v předchozím období byly zaměstnáni na DPP, a to bez rozlišení výše příjmu těchto DPP a skutečnosti, zda DPP podléhali, či nikoli odvodu pojistných. Tento report bude podáván pravděpodobně skrze nový typ výkazu elektronicky v XML, stejným způsobem, jak je tomu u všech ostatních typů výkazů pro ČSSZ.  Zapomeňte tedy na jakékoli použití výkazu ONZ (Oznámení o nástupu) v kontextu DPP. Výkaz ONZ pro DPP od 1.července již nikdy používat nebudeme, konečně bylo by to zcela zbytečné, když už budeme vše reportovat každý měsíc, co říkáte?

Výše uvedená úprava je de-facto jediným fragmentem této části konsolidačního balíčku, jenž skutečně vejde v platnost a novými změnami se neruší.

Od 1.ledna 2025

Poznámka na úvod: níže jsou znázorněny oba typy rozhodných příjmů pro jednoznačnost v konkrétních částkách, aby vše bylo přehlednější, ale od roku 2025 bych se vsadil, že půjde o jiné hodnoty (vysoce pravděpodobně o hodnoty 4 500 Kč a 11 000 nebo 11 500 Kč). Důvodem neznalosti konkrétních hodnot je to, že průměrná mzda pro rok 2025 bude zveřejněna až v září 202,4 do té doby je vše jen věštění z křišťálové koule!

Nemocenské pojištění (dále jen NP), od něhož se vše odvíjí, dozná zásadních změn. Pro DPP budou existovat dva rozhodné typy příjmů, jenž po jejich dosažení založí účast na pojištění. Alespoň 4 000 Kč/měsíc (10% průměrné mzdy pro účely důchodového pojištění zaokrouhlené na 500 Kč směrem dolů), respektive alespoň 10 500 Kč (25% průměrné mzdy pro účely důchodového pojištění zaokrouhlené na 500 Kč směrem dolů).

DPP se z pohledu NP budou v základním režimu chovat jako obecné zaměstnání. Tyto DPP se budou považovat za zaměstnání malého rozsahu za podmínek daných zákonem o nemocenském pojištění. Pokud bude u DPP sjednán příjem 4 000 Kč (v roce 2024) a více, bude se účast na nemocenském pojištění řídit ustanovením § 6 NP a půjde tedy o tzv. zaměstnání „ostatní“, nástupem do zaměstnání vznikne z této DPP účast na pojištění a DPP logicky nebude zaměstnáním malého rozsahu. Pokud by příjem sjednán nebyl, nebo by byl sjednán v nižší částce než 4 000 Kč, jde o zaměstnání malého rozsahu a účast na pojištění se řídí ustanovením § 7 ZNP, proto nevznikne účast na nemocenském pojištění, dokud příjem ze zaměstnání malého rozsahu (včetně této DPP) v kalendářním měsíci nebude alespoň 4 000 Kč (v roce 2024).

První typ rozhodného příjmu 4 000 Kč = základní rozhodný příjem pro účast na nemocenském pojištění. Bude nově sloužit i pro DPP tzv. neoznámené DPP (bude vysvětleno níže) tak, jak to známe u všech ostatních typů zaměstnání. Tedy pokud neoznámená DPP bude mít sjednaný měsíční příjem alespoň 4000 Kč, tak půjde o tzv. zaměstnání „ostatní“ pohledem NP, a tedy zaměstnanec bude účasten NP od data zahájení výdělečné činnosti (žádné ONZ se nepoužije, jak bylo již uvedeno). V případě, kdy ale nebude možné stanovit měsíční výši sjednaného příjmu nebo onen měsíční příjem bude nižší jak 4 000 Kč, půjde o tzv. zaměstnaní malého rozsahu (dále jen ZMR) a v takovém případě bude dotyčný účasten NP jedině pokud příjem ze všech jeho ZMR dosáhne v daném měsíci hodnoty alespoň 4 000 Kč. A když dosáhne účasti na NP, tak upozorňuji znovu, že DPP nebudeme skrze ONZ nikdy hlásit, ale ostatní ZMR pokud by jich měl zaměstnanec víc a na základě jiných typů PPV, než je DPP už ANO a to do 20. dne měsíce následujícího! Jestli tomu nerozumíte, moc se nedivím a těším se na vás na školeních 😊. 

Druhý typ rozhodného příjmu 10 500 Kč bude použit jen u DPP zaměstnance takového zaměstnavatele, jenž zajistil registraci takové DPP ve speciálním režimu oznámené dohody (dále jen oznámená DPP) na ČSSZ.

Režim oznámené DPP spočívá v registraci skrze nový typ výkazu na ČSSZ. Zaměstnavatel bude mít možnost u ČSSZ registrovat zaměstnaní zaměstnance činného na DPP ve speciálním režimu tzv. oznámené dohody, ve kterém se vznik účasti na pojištění bude posuzovat odlišně. Pokud příjem ze všech DPP tohoto zaměstnance u tohoto zaměstnavatele, který využil režim oznámené dohody, nedosáhne 10 500 Kč (tedy max. 10 499 Kč), účast na pojištění nevznikne, pokud bude limit dosažen, účast na pojištění vzniká. Ani v jedné z těchto situací nebudou a nemohou být DPP u tohoto zaměstnavatele ZMR a nebudou tak ovlivňovat vznik účasti na pojištění případných jiných ZMR téhož zaměstnance. Pro DPP v tzv. režimu oznámené dohody bude platit samostatná právní úprava včetně jiné hranice příjmů pro vznik účasti na nemocenském pojištění v § 7a až 7c; dosažení této hranice příjmů bude sledováno samostatně. Platí, že režim oznámené dohody bude moci uplatnit u zaměstnance pouze jeden zaměstnavatel v rámci kalendářního měsíce, registrace uplatňování záměru bude prováděna ČSSZ on-line službami obdobně jako využívání slevy u zkrácených úvazků.

Registr zaměstnavatelů

Pozor na jednu záležitost. Existují společnosti, nebude jich mnoho, které zaměstnávají zaměstnance jen v DPP, za předpokladu, že zaměstnanci mají příjmy nedosahující nikdy hranice pro založení účasti na nemocenském pojistném, pak tyto firmy dnes nejsou vůbec registrovány na ČSSZ. Zákon však obsahuje důležité přechodné ustanovení:

„Zaměstnavatel, který zaměstnával zaměstnance činného na základě dohody o provedení práce přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, je povinen, trvá-li toto zaměstnání i ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, přihlásit se do registru zaměstnavatelů nejpozději do 30 dnů ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, není-li již do registru zaměstnavatelů přihlášen.“

Co to znamená? Inu, že všichni zaměstnavatelé zaměstnávající zaměstnance v rámci dohod o provedení práce a je nepodstatné, jestli půjde stále jen o DPP bez účasti na pojistném či nikoli, budou od července 2024 povinně, jakožto zaměstnavatelé registrováni u ČSSZ. Jedná se o zcela logický krok, protože když bude mít každý zaměstnavatel povinnost reportovat do registru DPP všechny DPP svých zaměstnanců, tak by to samozřejmě nešlo bez předchozí registrace samotného zaměstnavatele.

Zdravotní pojištění

Z hlediska veřejného zdravotního pojištění nedochází k zásadním změnám, neboť nadále platí, že placení pojistného na veřejné zdravotní pojištění z DPP se odvíjí od toho, zda daný příjem přesáhl limit (započitatelný příjem) dle NP, a tím pádem také podléhá odvodu pojistného na sociální zabezpečení. Pokud tedy příjem z DPP v kalendářním měsíci zakládá účast na nemocenském pojištění, jak je specifikováno výše, pak podléhá také odvodu pojistného na veřejné zdravotní pojištění. Ostatní pravidla zůstávají rovněž zachována. Tzn. že u DPP budeme kopírovat logiku uvedenou pod nadpisem Nemocenské pojištění a rozhodné příjmy 4000/10500 Kč   a pokud jich zaměstnanec v DPP dosáhne, budeme jeho účast na pojištění hlásit skrze Hromadné oznámení do 20. dne měsíce následujícího kódem „P“, a pokud z pojistného vypadne, budeme jej kódem „O“ zpětně k poslednímu dni měsíce, kdy byl pojištěn, s termínem do 20. dne měsíce následujícího odhlašovat.

Daně

V návaznosti na navrhované změny ustanovení § 7a až 7c zákona o NP, v rámci, nichž dochází k úpravě rozhodné částky pro účast zaměstnanců činných na základě DPP, se navrhuje odpovídající úprava ustanovení § 6 odst. 4 písm. a) zákona o daních z příjmů.

Změny navrhované v § 6 odst. 4 písm. a) zákona o daních z příjmů tak reagují na nově navrhovaný institut v zákoně o nemocenském pojištění upravující „režim oznámené dohody“, resp. možnost zaměstnavatele u zaměstnance činného na základě DPP uplatňovat režim oznámené dohody.

Ustanovení § 6 odst. 4 písm. a) zákona o daních z příjmů se nově bude vztahovat pouze na příjmy plynoucí na základě DPP zaměstnanci od zaměstnavatele, který u tohoto zaměstnance uplatňuje režim oznámené DPP, které tak budou samostatným základem daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně, pokud v úhrnu za kalendářní měsíc u téhož zaměstnavatele nedosáhnou částky rozhodné pro účast tohoto zaměstnance na nemocenském pojištění (tj. částky 10 500 Kč v roce 2024).

Nová úprava tak bude platit pro zaměstnance ve vztahu ke všem dohodám o provedení práce u tohoto zaměstnavatele.

Bude-li zaměstnanec pracovat na základě dohod o provedení práce uzavřených s více zaměstnavateli, ustanovení § 6 odst. 4 písm. a) zákona o daních z příjmů se uplatní pouze ve vztahu k příjmům plynoucím pouze od toho z těchto zaměstnavatelů, který uplatňuje režim oznámené DPP, neboť tento režim může vůči jednomu zaměstnanci uplatňovat vždy pouze jeden zaměstnavatel, a to ten, který zaměstnance jako první zaregistruje u České správy sociálního zabezpečení v režimu oznámené dohody.

Zaměstnanci, kterým plyne příjem na základě dohody o provedení práce od zaměstnavatele, který u nich neuplatní režim oznámené DPP, budou účastni nemocenského pojištění za stejných podmínek platných pro všechny ostatní pracovní vztahy, například pro dohody o pracovní činnosti, pracovní poměry atd., a tyto příjmy budou moci být samostatným základem daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně v případě, jestliže nebudou dosahovat částky podle ustanovení § 6 odst. 4 písm. b) zákona o daních z příjmů.

Pozor v ustanovení § 6 odst. 4 zákona o daních z příjmů se současně navrhuje úprava konstrukce dosažení rozhodných příjmů tak, aby nedocházelo ke kolizi výše měsíčních příjmů, od které je zaměstnanec účasten nemocenského pojištění, a výše měsíčních příjmů, které mohou být samostatným základem daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně. Nově tedy pro účely § 6 odst. 4 zákona o daních z příjmů není rozhodné, zda nebyla příslušná rozhodná částka přesažena, ale zda nebyla dosažena, tj. například ustanovení § 6 odst. 4 písm. a) zákona o daních z příjmů bude možné uplatnit pouze v případě měsíčního příjmu nižšího než 10 500 Kč v roce 2024 a ustanovení § 6 odst. 4 písm. b) zákona o daních z příjmů pouze v případě měsíčního příjmu nižšího než 4 000 Kč.

Závěrečná rekapitulace:

A) Do 1. července 2024 jedeme co se DPP (do 10 tis. bez účasti na pojistných a při neučiněném prohlášení poplatníka bude uplatněna srážková daň) týče stejně jako doposud včetně všeho kolem.

B) Od 1.července 2024 do 31.prosince 2024 pojedeme stejně jako v bodě A) + navíc budeme reportovat všechny DPP na ČSSZ skrze nový typ výkazu.

C) Od 1.ledna 2025 se začnou DPP dělit z hlediska režimu na oznámené a neoznámené a začnou fungovat dva typy rozhodných příjmů a tomu bude odpovídat účast na obou pojistných a stejně tak pravidla zdanění a uplatnění srážkové/zálohové daně, nadále budeme reportovat všechny zpracovávané DPP.

 

Tomáš Smutný

Upozornění: Záznam čtyřhodinového online školení Zdaňování příjmů ze závislé činnosti 2024 a roční zúčtování daně 2023 si můžete objednat za 2 500 Kč na adrese mzdyapp@tcc.cz. Obsah školení naleznete zde.

                      Záznam pětihodinového online školení Rekapitulace všech legislativních změn pro rok 2024 v praktických příkladech si můžete objednat za 2 500 Kč na adrese mzdyapp@tcc.cz. Obsah školení naleznete zde.